الزامات hse در هات تپ چیست؟

hot tap و الزامات HSE در آن

هر فرایند صنعتی نیازمند استاندارد سازی شاخص های ایمنی و بهداشت محیط زیست است. این امر در خصوص عملیات هات تپ اهمیتی وافر دارد چرا که این عملیات دارای خطرات بالقوه با شدت عای بسیار بالاست. از این رو و برای این که عملیات انشعاب گیری هات تپ بدون نقص انجام شود رعایت الزامات hse در آن بسیار ضروری است. اصولا بهداشت و ایمنی و محیط زیست (hse) شاخص های سلامت یک کار به شمار می روند و مجریان فرایندها باید به این نکته اهتمام ورزند که علاوه بر دستاوردهای صنعتی حفظ و پایداری این سه مولفه نیز جزوی از وظایف عملیاتی ایشان محسوب می شود. در عملیات هات تپ گیری نیز از آن جا که هر سه آیتم ذکر شده مستعد آسیب و چه بسا بحران های بالقوه می باشند، بنابراین رعایت نکات لازم جهت ممانعت از بروز آن ها بسیار ضروری است.

رعایت الزامات hse در هات تپ

رعایت شاخص ها و الزامات HSE از جنبه های متفاوت قابل بررسی است و از هر یک از این جنبه ها دستاوردهایی خواهد داشت که به آن ها می پردازیم:

اهمیت این امر زمانی بیشتر خواهد شد که در حین کار دچار سانحه نیز بشویم. در این شرایط حتی اگر ضدت و صدمات ناشی از حادثع در حین هات تپ حزئی نیز باشد زمان بازآوری فرایند جز زمان های اضافی و هزینه های سرباری خواهد شد که غیمت تمام شده اجرای عملیات هات تپ را افزایش می دهد. اگر شدت حادثه بالاتر باشد که می تواند خسارات مالی و جانی و هزینه های قابل توجهی را به مجموعه تحمیل کند، چنان که جبران آن ها چه بسا بازه زمانی و سرمایه اقتصادی بسیار بیشتری را بطلبد.

ایمنی در ساخت اتصالات هات تپ؛ لباس کار و دستکش های مناسب کار

از سوی دیگر مجموعه اجرایی هات تپ به همراه تیم hse باید دقت داشته باشند از ناحیه عملیات هات تپ نیز تهدیدی متوجه مجموعه نشود. سیال درون لوله معمولاً حاوی مواد قابل اشتعال و احتراق و چه بسا مسموم کننده و آسیب زننده به سیستم پوستی، تنفسی و خونی نیروی کار و فعالان مجاور در محل اجرای انشعاب گیری hot tap است. از این رو پیشگیری از بروز هر گونه نشتی و سوراخ شدگی و سر ریز سیال به مجیط از وظایف مجموعه hse است.

عوامل برشمرده شده حساسیت عملیات هات تپ و شاخص های hse  آن را نشان می دهند. ایمنی و بهداشت نه در شعار بلکه در عمل باید در سرلوحه هر گونه فرایند فنی و صنعتی قرار گیرد. مجری عملیات هات تپ باید برنامه ریزی الزامات hse خود را به نحوی انجام دهد که از بروز هر گونه تهدیدی در پیش از کار پیشگیری شود. این تدابیر می توانند یک فرایند را تضمین کرده و ضمن افزایش اعتبار مجری عملیات مربوطه، مزایای اقتصادی و فنی خروجی انشعاب هات تپ را متوجه مجری عملیات و کارفرما گرداند.