آموزش کارگران در مسائل حفاظت شخصی

آموزش کارگران در محیط های عملیاتی پر خطر و یا هر محیط کاری که حراست از دستورالعمل های ایمنی در آن اهمیت دارد، ضروری است. تمامی کارگران و پرسنل حاضر در محیط کار باید مخاطرات محیط کاری خود آشنا باشند و بدانند که چگونه می توانند در مقابل این مخاطرات از خود محافظت کنند. در ضمن اطلاع از چگونگی استفاده از تجهیزات و وسایل ایمنی یکی دیگر موارد مهم در مبحث آموزش کارگران است. ههر کارفرما باید ابتدا مخاطرات محیط کار را شناسایی و ارزیابی کند و سپس باید تا حد ممکن این مخاطرات را از محیط کار حذف کند. در صورتی که این خطرات قابل حذف شدن از محیط نباشند باید موانع ایمنی لازم را سد مسیر آن ها کرد تا نتوانند آسیبی به افراد و تجهیزات حاضر در محیط کار یا عملیات وارد کنند. عملیات هات تپ نیز دارای محیط کاری است که نیازمند برقراری اصول ایمنی خواهد بود.

آموزش کارگران
آموزش کارگران

آموزش کارگران

هیچ برنامه ای در جهت استقرار مسائل حفاظت فردی کاربردی نخواهد بود مگر اینکه آموزش کارگران را  سرلوحه قرار دهیم. تمامی موارد لازم در جهت استفاده و نگهداری از وسایل حفاظت فردی باید در پروسه ی آموزش کارگران به اطلاع افراد حاضر در محیط کار برسد.

نکات و سر فصل های مبحث آموزش کارگران به قرار زیر است:

  • چه تجهیزاتی برای مقابله با خطر لازم است.
  • چه زمانی باید از این تجهیزات استفاده کرد.
  • نحوه ی باز و بسته کردن و پوشیدن این تجهیزات چگونه خواهد بود.
  • چه محدودیت هایی در حین استفاده از این تجهیزات متوجه عملکرد کاری کارگران می شود.
  • نحوه ی نگهداری این تجهیزات چگونه است.
  • چگونه می توان عمر مفید این وسایل را افزایش داد.
  • امحاء این تجهیزات پس از پایان عمر مفیدشان، چگونه است.

کارگران باید پیش از شروع کار دو مسئله را اثبات کنند.

  • اینکه نحوه ی استفاده از این تجهیزات را آموزش دیده اند.
  • اینکه با نحوه ی استفاده ی صحیح از تجهیزات حفاظت فردی آشنایی دارند.

جدا از مبحث آموزش کارگران، کارفرما، سرپرستان هر بخش، مهندسین و افرادی که وظیفه ی مراقبت، آزمایش و نگهداری این تجهیزات را دارند نیز باید در رابطه با تجهیزات حفاظت فردی آموزش ببیند.

برنامه آموزشی آموزش کارگران شامل چهار بخش است: الف- آموزش تئوری، ب- آموزش عملی، ج-بازآموزی و د- مستندسازی آمورش

(الف) آموزش تئوری

آموزش تئوری در مبحث آموزش کارگران باید شامل موارد زیر باشد؛

ابتدا ریسک های موجود در محیط کار باید به کارگر توضیح داده شوند و پس از آن باید به کارگر گفت که چرا استفاده از تجهیزات حفاظت فردی لازم است.

پس از این مرحله کارگر باید بداند که این تجهیزات چگونه کار می کنند و چه عملکردی دارند و بعد از آن باید محدودیت های این تجهیزات را بشناسند.

برخی فرایند های کاری که در آن ها حتما باید از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کرد باید به صورت مکتوب در محیط کاری وجود داشته باشند. همچنین دستورالعمل های استفاده از وسایل حفاظت فردی باید در اختیار کارگران قرار گیرد.

عواملی که می توانند مانع تأمین حفاظت توسط تجهیزات حفاظت فردی شوند، باید به طور کامل توضیح داده شوند.

نقض در پوشش، تناسب ناکافی، شرایط کاری و غیره از انواع این عوامل هستند.

(ب) آموزش عملی

آموزش عملی در مبحث آموزش کارگران شامل موارد زیر می شود.  در این آموزش ها، کارگران، پیش از وقوع هر نوع حادثه ای تجهیزات حفاظت فردی را از نزدیک لمس می کنند و طریقه ی استفاده و باز و بسته کردن آن ها را تمرین کنند. این کار سبب می شود تا در حین وقوع حوادث احتمالی کارگران و افراد حاضر در محیط کاری یا عملیاتی دست و پای خود را گم نکنند و تجربه ی کافی در استفاده از این تجهیزات را کسب کرده باشند.

  • باز و بسته کردن و پوشیدن انواع لباس های ایمنی
  • تست کردن انواع تجهیزات
  • تمرین نظافت و تعویض قطعات برای هر تجهیز حفاظت فردی
  • هم چنین نگهداری ایمن از این وسایل باید در دستور کار آموزش کارگران به صورت عملی باشد.

(ج) باز آموزی کارگران

در برخی موارد ممکن است اتفاقاتی در محیط کار رخ دهد که نیاز به آموزش مجدد کارگران احساس شود. این موارد می توانند به شرح زیر باشند.

زمانی که محیط کاری یا کارگاه و یا فازهای عملیاتی تغییر می کنند و این ارزیابی به عمل می آید که آموزش های پیشین به اندازه ی کافی کارآمد نیستند باید مبحث آموزش کارگران را از سر گرفت.

زمانی که وسایل حفاظت فردی جدید را در محیط کاری مستقر می کنند. با پیشرفت صنعت و تکونولوژی قاعدتا وسایل حفاظت فردی جدید روانه ی بازار می شوند که گرید حفاظتی بالاتری دارند و بنابر صلاح دید کارفرما از این تجهیزات نو ظهور استفاده خواهد شد. بدیهی است که استفاده از تجهیزات جدید نیازمند آموزشی جدید نیز خواهد بود.

در برخی مواقع نیز ممکن است این مطلب در دست آید که کارگر میل چندانی به یادگیری و استفاده از تجهیزات ایمنی ندارد بنابراین باید آموزش را از سرگیری کرد تا مبادا در هنگام بروز حادثه خطری متوجه کارگر شود.

(د) مستند سازی آموزش

پس از آموزش کارگران به صورت تئوری و عملی باید تمامی موارد استفاده ی کارگران از تجهیزات حفاظت فردی ثبت و ضبط شود. در ضمن در تمامی این مستندات باید ثبت شود که کارگر آموزش لازم برای استفاده از تجهیزات حفاظت فردی را تحصیل کرده است.

در این مستندات باید نام و مشخصات کارگر، تاریخ آموزش و موضوع آموزش ثبت گردد.

تمامی این اسناد را می توان در کامپیوتر و یا بر روی کاغذ بایگانی کرد.

آموزش کارگران در عملیات هات تپ

عملیات هات تپ در زیر مجموعه ی کارهای گرم قرار دارد. مسائل پیش اجرایی عملیات هات تپ مثل ساخت اتصالات در کارگاه هات تپ انجام می شود و خود عملیات هات تپ در مناطق پالایشگاهی، نیروگاهی، مجتمع های پتروشیمی و یا در سطح شهر انجام خواهد شد. هم کارگاه هات تپ و هم محیط های متداول عملیاتی آن نیازمند استقرار دستورالعمل های ایمنی هستند.

عملیات های مختلفی مثل تراشکاری، جوشکاری، فرزکاری، هوابرش و غیره در کارگاه هات تپ برای ساخت اتصالات مورد اجرا می شوند. هر کدام از این کارها دارای وسایل حفاظت فردی مجزا و یا مشترکی هستند. در فازهای عملیاتی مختلف هات تپ نیز شرایط کاری متفاوتی غالب خواهد بود که برای هر کدام از آن ها تجهیزات حفاظت فردی استفاده می شود. مسائل چهارگانه ی آموزش کارگران در رابطه با ایمنی و تجهیزات حفاظت فردی، در تمامی اماکن و نقاط عملیات هات در تیم پیشگام صنعت ابزار، رعایت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .