کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه هات تپ

بنابر دستور وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین با استناد بر ماده ۲ آیین نامه حفاظت فنی و بهداشت کار، هر کارگاهی که تعداد اعضای آن ۲۵ نفر یا بیشتر باشد، تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار بر عهده ی کارفرمای کارگاه قرار خواهد گرفت. این کمیته دارای ۵ عضو است که این اعضا در کنار یکدیگر وظایفی را در جهت بهبود فعالیت های کاری و بهداشتی کارگاه، انجام می دهند. کارگاه هات تپ نیز بسته به تعداد اعضای خود و با توجه به تعدد و سختی عملیات اجرایی درون کارگاه و فاز عملیاتی خود نیاز به تشکیل این کمیته خواهد داشت.

کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار
کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار

اعضای کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار

– کارفرما و یا نماینده ای که به صورت تام الاختیار از طرف کارفرما انتخاب شده باشد.
– نماینده ای که از طرف کارگران انتخاب شده باشد.
– مدیر فنی
– مسئول حفاظت فنی
– مسئول بهداشت

وظایف کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار

در این کمیته مشکلات کاری و بهداشتی موجود در محیط کار به اشتراک گذاشته می شود و سپس راه حلی برای رفع و رجوع کردن این مشکل ارائه می شود.
در صورت مراجعه کارشاناسان و بازرسین سازمان بهداشت، همکاری و مساعدت لازم از طرف کمیته حفاظت فنی صورت خواهد گرفت.
قوانین و موازین فنی و بهداشتی نیاز به آموزش و توجیه پذیری کارکنان و کارگران دارد. توجیه این مسأله بر عهده ی اعضای کمیته حفاظت فنی خواهد بود.
اعضای این کمیته در جهت بهبود امور و صحت عملکرد کاری در محیط کارگاه، کارفرما را یاری می دهند. استفاده از لوازم و تجهیزات نیز نیاز به نظارت و توجه ویژه ای دارد که اعضای کمیته حفاظت فنی کارفرما را در این امر یاری رسانی می کنند.
کارگرانی که در امر بهداشت کاری رغبت و جدیت زیادی دارند می توانند با پیشنهاد کمیته حفاظت فنی از طرف کارفرما تشویق شوند.
محیط کاری و نوع کار می تواند موجب بروز بیماری کارگران و کارکنان شود. این کمیته با پیگیری های مکرر خود می تواند معاینات ادواری را برای اطمینان از سلامت افراد حاضر در کارگاه ترتیب دهد. این معاینات می توانند به عنوان سنجش های استخدامی نیز مورد استفاده قرار گیرند تا افرادی که سلامت فیزیکی و روانی لازم برای کار در محیط کاری مورد نظر را دارند استخدام شوند.
اعضای کمیته حفاظت فنی به مانند بازرسینی عمل می کنند که بر وسایل و ابزارآلات کاری را به صورت ادواری چک می کنند و بر حسن استفاده از این ابزارآلات و تجهیزات حفاظت از بهداشت نظارت دارند.
در محیط کار همواره مسائل و حوادثی در حال رخداد است که آمارگیری و ثبت آن ها می تواند در بهبود و جلوگیری از این مسائل و حوادث مفید واقع شود. بنابرانی ثبت حوادث، جراحات و بیماری های ناشی از کار می تواند ضریب تکرار و ضریب شدت سالانه حوادث را مشخص کند.
نصب پوسترهای آموزشی در محیط کار می تواند در پیشگیری از رخدادهای ناگوار مفید باشد. نصب این پوسترها بر عهده ی کمیته ی حفاظت فنی و بهداشت کار خواهد بود.
در هر محیط کاری کانون های خطر متعددی وجود دارند که کارکنان باید از محل آن ها مطلع باشند تا با ایمنی بیشتری عمل کنند. اطلاعات لازم در رابطه با این کانون ها توسط کمیته ی مذکور به کارکنان ارائه می شود.
نظم و ترتیب و نحوه ی آرایش مواد اولیه و همچنین نحوه ی صحیح نگهداری از ماشین آلات و چگونگی استقرار آن ها نیز باید توسط این کمیته به افراد آموزش داده شود و پس از آن نظارت های مکرر بر این امر صورت گیرد. اعضای این کمیته می توانند در جهت نگهداری و چگونگی استقرار مواد اولیه و ماشین آلات دستورالعمل هایی تنظیم کنند و کارکنان را مکلف به اجرای این دستورالعمل ها برای نگهداری و استقرار ماشین آلات و مواد اولیه کنند.

جلسات کمیته حفاظت فنی

اعضای این کمیته موظفند جلسات دوره ای خود را حداقل یک بار در هر ماه برگزار کنند. در اولیت جلسه ای که اعضای این کمیته تشکیل می دهند باید یکی از اعضا را به عنوان دبیر کمیته انتخاب کنند. پس از آن تعیین جلسات و زمان تشکیل آن را دبیر کمیته تعیین خواهد کرد و دیگر اعضا باید با او همکاری لازم را داشته باشند. البته در مواقع ضرور کارفرما نیز می تواند درخواست جلسات اضطراری و زودتر از موعد را داشته باشد. نسخه ای از تصمیمات این کمیته توسط کارفرما به اداره کار محل ارسال می شود.
تشکیل این کمیته به هیچ عنوان از مسئولیت ها و وظایف کارفرما نمی کاهد و کارفرما مکلف است در تمامی امور وظایف خود را بدون کم و کاست در قبال کارکنان و کارگاه تشکیل شده اجرا کند.
اعضای کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار باید تأیید صلاحیت شوند. صلاحیت این افراد با استفاده از مدارکی تأیید و یا رد می شود که کارفرما به اداره کار می فرستد.

کمیته حفاظت فنی در کارگاه هات تپ

کارفرمای عملیات و کارگاه هات تپ نیز در صورتی که تعداد اعضای حاضر در آن به ۲۵ نفر یا بیشتر برسد مکلف به تشکیل این کمیته می باشد. در کارگاه هات تپ عملیات متعددی انجام می شود که هر کدام از آن ها اصول ایمنی و بهداشتی مربوط به خود را می طلبند. همچنین کارگاه های هات تپ محل استقرار و نگهداری انواع ماشین آلات، ابزار آلات CNC و پرتابل و همچنین ادوات و ابزار آلات کاری مربوط به هر عملیات است که نگهداری و اسقرار هر کدام از آن ها شرایط ویژه و منحصری دارد و باید طبق دستورالعمل های تنظیم شده انجام شود. تشکیل کمیته حفاظت ایمنی و بهداشت کار در چنین محیط پر آمد و شدی که در بر گیرنده ی اعمال بسیار است ضروری بوده و کیفیت عملکرد و همچنین ایمنی را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .